Maserati 5000GT/Shah of Iran : Samir Shirazi

Nima Mojtahedzadeh : مزراتی یه تعدادی انجین ۵ لیتری داشته که به خاطر تغییر قوانین نمیتونسته توی مسابقات ازشون استفاده کنه. توی بازدید شاه سال ۱۹۵۹ , مدل ۳۵۰۰ رو تست میکنه و ازش خوشش میاد ولی میگه که بیش از حد لازم نرمه و شتاب کافی رو نداره.
توی ادامه بازدید به این موتورا برمیخوره و جویا میشه که اینا چین و براش توضیح داده میشه. سوال پرسیده میشه که چرا اینا رو روی شاسی ۳۵۰۰ نصب نمیکنین؟
اولیش با بدنه که طراحیش کار استودیوی Touring بوده برای شاه ساخته میشه که هیچ وقت به ایران نمیاد و توی سوئیس میمونه.
کلا ۳۲ تا ساخته شده ازش.
شاه مزراتی میسترال و ۳۵۰۰ داشته توی ایران ولی الان خبری ازش نیست.
باقی مزراتی ها رو میشه پیدا کرد. خمسین و گیبلی و بورا و مراک و غیره.
سوال اصلی اینه که کوتروپورته چرا نباید بوده باشه؟!؟!؟
من شنیدم از این یکیش توی ایران بوده. کلا ۴-۵ تا از سری ۲ تولید شده قبل از این که مزراتی بیخیالش شه.
سیستم تعلیقش مال سیتروئن بوده.

Saam Noroozi : مزراتی ۵۰۰۰GT اصلا در دنیا به نام Shah of Persia معروفه. از نفیس ترین ماشینهای تاریخ مازراتی است و بزرگترین بلوک V8 تاریخ ایتالیا به حجم تقریبا ۵ لیتر روشه و همون طور که نیمای عزیز فرمودند از ازدواج شاسی ۳۵۰۰GT با موتور تقویت شده ۴۵۰S افسانه ای و بنا به توصیه شاه که از اسپانسرهای اصلی مازراتی بود آفریده شد. از این اطاق فقط همین یک دستگاه اول ساخته شد ولی در کل ۳۱ و به قولی ۳۲ دستگاه با اشکال مختلف توسط بزرگان طراحی ایتالیا خلق شد که تماما به افراد سرشناس فروخته شد.
این ماشین هرگز به ایران نیومد ولی در جریان فروشش بودم. مجله Automobile Classique فرانسه قبل از ارائه برای فروش یک گزارش کامل با تصاویر زیبا ازش تهیه کرد.
دهه نود آمریکا بود و بعد سالها هلند و بعد هم فرانسه بعدشم سوئیس الانو نمی دونم.

برند : مزراتی
مدل : 5000 جی تی
کلاس : بیس
نوع خودرو : کوپه
رنگ : سرمه ای
سال : 1959
استان-شهر :
تصویرخودرو :
نام کشور سازنده : ایتالیا
برای فروش :